zondag 9 augustus 2015

Set Me Free. Jennifer Knapp

De uit Kansas afkomstige Jennifer Knapp is al sinds de eerste helft van de jaren 90 actief en heeft met name in de Verenigde Staten met behoorlijk veel succes aan de weg getimmerd.
 
Dat deed de Amerikaanse singer-songwriter vooral in de hokjes Reli pop en Christian rock, wat verklaart dat ik nog nooit van haar had gehoord.
 
In 2003 verdween Jennifer Knapp van de radar om pas in 2010 weer op te duiken met het in eigen beheer uitgebrachte en opvallend seculiere Letting Go. In de tussenliggende jaren bleek Jennifer Knapp zich te hebben gevestigd in Australië, omdat haar lesbische relatie in het oerconservatieve Kansas niet werd geaccepteerd.
 
Met Letting Go trok Jennifer Knapp de aandacht van Ani DiFranco, die haar vervolgens rekruteerde voor haar Righteous Babe label. Op dit label verscheen onlangs Set Me Free en dat is een plaat waar ik steeds meer verslingerd aan raak.
 
Voor Set Me Free keerde Jennifer Knapp terug naar de Verenigde Staten en toog ze naar Nashville. Set Me Free is echter zeker geen Nashville country plaat, maar een plaat die aan de ene kant een ruimtelijk rootsrock geluid laat horen en aan de andere kant kies voor mooie ingetogen luisterliedjes.
 
Met name de wat stevigere songs doen me wel wat denken aan het geluid van de jonge Melissa Etheridge, terwijl de wat minder stevige songs vooral doen denken aan de muziek van Paula Cole.
 
Net als Paula Cole beschikt Jennifer Knapp over een warm, krachtig en licht eigenzinnig stemgeluid. De mooie, krachtige, emotievolle, maar zeker ook soulvolle vocalen behoren absoluut tot de sterkste wapens van Jennifer Knapp, maar ook de andere ingrediënten van Set Me Free lopen over van de potentie en belofte.
 
Set Me Free laat goed horen dat Jennifer Knapp al vele jaren muziek maakt. De plaat maakt een gelouterde indruk, maar het terrein waarop Jennifer Knapp zich begeeft is zeker niet alleen bekend terrein. Knapp heeft gebroken met haar verleden en probeert zich met Set Me Free nog verder te bevrijden van alle keurslijven waar een vrouw in conservatief Amerika in wordt gedwongen.
 
Set Me Free kijkt nadrukkelijk vooruit, maar kijkt ook terug op een jeugd in het conservatieve Kansas en de lastige positie van homosexuele christenen. Het levert mooie, maar vaak ook wat trieste verhalen op.

Jennifer Knapp manifesteert zich op Set Me Free nadrukkelijk als zangeres, maar ook haar lekker in het gehoor liggende songs en de indringende verhalen die ze weet te vertellen maken diepe indruk. Toe aan nog meer verhalen? Inmiddels verscheen Jennifer Knapp's eerste boek Facing The Music, waarin ze beschrijft hoe ze van een ster een gevallen ster werd; absoluut een een aanrader (zie de link onder dit artikel). 

Het geheel wordt afgemaakt met een prachtige, ruimtelijke productie (zoals ze die alleen in de VS kunnen maken), waarin meerdere instrumenten worden ingezet, maar de krachtige stem van Jennifer Knapp altijd centraal staat.
 
Set Me Free van Jennifer Knapp is een heerlijke plaat om bij achterover te leunen, maar het is ook een plaat die steeds meer diepgang laat horen. Het onderstreept het enorme talent van Jennifer Knapp. Haar oude platen kun je, buiten Letting Go uit 2010, wat mij betreft gerust laten staan, maar Set Me Free is daar echt veel te mooi en te knap(p) voor.

Erwin Zijleman

Je kunt hier luisteren naar 'Set Me Free', live:

https://www.youtube.com/watch?v=q_YYdHvGiR8


Set Me Free van Jennifer Knapp is helaas nog niet in Nederland uitgebracht en ook via de importkanalen nauwelijks te krijgen, maar de Righteous Babe store heeft de plaat uiteraard op voorraad:

http://www.righteousbabe.com/collections/jennifer-knapp/products/jennifer-knapp-set-me-free#.VFI2oYemCYU

Facing the Music, het boek van Jennifer Knapp bestel je hier:

1 opmerking:

  1. Via twitter kwam de volgende reactie van @jennifer_knapp: "@WoNoMagazine Thanks for the review. And there even more! #KansasLIVE online AUG 20 @concertwindow". Thanks for the tip!

    BeantwoordenVerwijderen