zaterdag 22 november 2014

Stromae steelt de show. Live Ziggo Dome, 20 november 2014


Na een heerlijk maal bij exclusief sterrenrestaurant Febo Boulevard ben ik getogen naar het concert van Stromae in de Ziggo Dome. Goed geregeld daar: met de Amsterdam Arena en Heineken Music Hall zijn er veel voorzieningen en is bijvoorbeeld de mate van filevorming  na een concert acceptabel.

Stromae is een samensmelting op diverse fronten: nationaliteit (vader Rwandees, moeder Belgisch), sexe (vader man, moeder vrouw) en taal  (Nederlands en Frans). Ook zijn muziek is niet-conventioneel; een unieke combinatie van (softe) hip hop, pop, afrikaanse muziek en ballads. En bijna alles gezongen in het Frans. Zelf kende ik Stromae alleen van 'Alors on dance', een simpel maar pakkend nummer van alweer vier jaar geleden. Tot vorig jaar ik bij toeval de clip van Papaoutai (Papa ou t'est?) zag. Zie ook http://youtu.be/oiKj0Z_Xnjc .

Een van de weinige keren dat ik werkelijk gegrepen werd door muziek en clip. Prachtig opgebouwd, creatief, swingend. Ook een aantal  andere nummers zijn écht heel goed. Dus toen ik door had dat hij zou optreden in Nederland gelijk maar kaarten gekocht.

Op 20 november 2014 gaf hij een twee uur durende show. Samen met vier bolhoedmannetjes, die de voornamelijk elektronische instrumenten bespeelden, en een wervelende lichtshow, enthousiasmeerde hij het publiek in de uitverkochte Ziggodome. Bijna al zijn nummers kwamen voorbij. Het middengedeelte met de paar saaiere nummers (Formidable) gaven mij en vele anderen de gelegenheid om nog even te whatsappen, mail te checken e.d. Gelukkig was dat maar kort. Erg leuk was de Alors on dance uitvoering in jaren 90 stijl met onder andere Faithless, Crystal Waters, Snap (Rhythm is a dancer) en The Nightcrawlers (impressie http://youtu.be/XW9GeAOPFG8 ). De toegift bestond uit het a cappella gezongen 'Tous les mêmes". Ook weer geweldig. Eindoordeel 8.5.

Na afloop van het concert sprak Stromae me nog aan met het verzoek om met me op de foto te mogen.

Bernd

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten