donderdag 14 november 2013

Truth serum. Garland Jeffreys

Vorig jaar was ik nog bijzonder aangenaam verrast door een nieuwe plaat van Garland Jeffreys; de Amerikaanse singer-songwriter die ik eigenlijk alleen maar kende van twee platen uit een inmiddels redelijk ver verleden (American Boy & Girl uit 1979 en Don’t Call Me Buckwheat uit 1992). Sinds de release van The King Of In Between vorig jaar heb ik me flink verdiept in het oeuvre van Garland Jeffreys, dat meestal de hitsingles (als Matador en Hail Hail Rock ’n Roll van de hierboven genoemde twee platen) moet ontberen, maar verder toch van een bijzonder hoge kwaliteit is. Ik keek daarom zeer uit naar de man’s nieuwe plaat en het onlangs verschenen Truth Serum heeft me zeker niet teleurgesteld. Ook op Truth Serum gaat Garland Jeffreys weer aan de haal met een breed palet aan stijlen. De plaat opent met rauwe blues waarvoor de bijna even oude Rolling Stones een moord zouden doen, maar schakelt vervolgens net zo makkelijk over op intieme folk, doorleefde soul, stevige rock, broeierige reggae of aanstekelijke pop. Het klinkt allemaal gedreven en energiek en wat steeds weer opvalt is hoe goed Garland Jeffreys zingt. Jeffreys wordt volgend jaar 70, maar de tand des tijd heeft nog total geen vat op zijn stembanden, waardoor Jeffreys in alle genres die hij aanpakt weet te overtuigen. Dat overtuigen doet hij ook als songwriter, want de serie songs op Truth Serum is buitengewoon sterk. Garland Jeffreys heeft zijn nieuwe plaat kunnen maken dankzij de gulle giften van zijn fans en ook zij zullen niet teleurgesteld zijn in Truth Serum. Het is een typische Garland Jeffreys plaat geworden met veel invloeden, goede songs, prima muzikanten en zang waar de meeste collega’s van Garland Jeffreys, en zeker die van zijn leeftijd, een puntje kunnen zuigen. Zo aangenaam verrast als vorig jaar bij beluistering van The King Of In Between was ik natuurlijk niet, maar dat heeft meer te maken met de lange tijd dat ik niets van Garland Jeffreys had gehoord voor de release van The King Of In Between dan met de kwaliteit van Truth Serum. Garland Jeffreys maakt nog altijd platen die je na één keer horen dierbaar zijn. Het is niet eens zo makkelijk om uit te leggen wat nu precies zo goed is aan de muziek van de Amerikaan, maar stop Truth Serum in de cd speler en je weet genoeg. Truth Serum van Garland Jeffreys bevat tien songs die het bloed sneller laten stromen en doen verlangen naar veel en veel meer. Dat meer is beschikbaar, want Garland Jeffreys heeft inmiddels een dozijn platen op zijn naam staan en ze zijn eigenlijk allemaal goed. Dat Garland Jeffreys voor het opnemen van een nieuwe plaat totaal afhankelijk is van giften is eigenlijk schandalig, maar het houdt hem wel scherp. Vlijmscherp zelfs.

Erwin Zijleman

Je kunt hier luisteren naar 'Any rain'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten