woensdag 9 januari 2013

Therapy? live in Patronaat Haarlem



Je kunt hier naar 'Screamager' luisteren.

Haarlem 20 november 2012

Als passieve meeluisteraar van die nooit weet wat er in de cd-speler zit ben ik me er inmiddels wel van bewust dat mijn oren gespitst worden bij klanken van Therapy?. (Dit is geen vraag, Therapy? heet gewoon zo.)

Een optreden van deze band in onze regio leek mij dan ook een prima tijdsbesteding. Dus 20 november op de trein naar Haarlem gestapt.

Omdat we ruim op tijd waren (heerlijke pizza gegeten) bleek het beluisteren van het voorprogramma tot de mogelijkheden te behoren. Nu is een voorprogramma niet altijd wat ik er van hoop, maar eerlijk is eerlijk, de Ieren die de heren hadden meegenomen, LaFaro, waren de moeite waard. Stevige muziek en dus een goede opwarmronde voor het binnendruppelende publiek.
Een publiek met een hoog testosterongehalte, 70% man schat ik in, waarvan nog eens zo’n 30% kaal. Ik neem aan het standaard publiek bij hun optredens.

Vanaf dat het trio Therapy? het podium betrad lag het tempo hoog alsmede de decibels van de overigens perfect afgestelde installatie, inclusief belichting, petje af.

Vanwege mijn eerder genoemde passief luistergedrag en het feit dat ik veel te lang heb gewacht met het schrijven van deze recensie moet de lezer geen opsomming van nummers verwachten. Omdat ik wel hoopte op één van hun nieuwe nummers (ik stond al een poos te denken ‘before you….’) weet ik zeker dat dit nummer is gespeeld. 

De band die al meer dan 20 jaar bestaat en afkomstig is uit Noord Ierland, bleek dus te bestaan uit drie bandleden. Gitarist/zanger Andy Cairns, basgitarist Michael Mc Keegan en drummer Neil Cooper (lang leve Wikipedia). Even was ik in de war door een vierde man op het podium, maar dit bleek iemand te zijn speciaal voor het stemmen en aangeven van de verschillende gitaren van Andy. Ik moet zeggen dat dit eigenlijk arrogant op mij overkwam, maar inmiddels heb ik dit bijgesteld. Afgezien van het feit dat zang gecombineerd met lead gitaar spelen een pittige klus is, wist Andy mijn beeld over hem 180 graden om te draaien, waarover later meer.

De band startte met waarschijnlijk wat vrij nieuwe nummers, want de meeste kende ik niet erg goed, maar ik ben een liefhebber van hun stijl en mede door de act van Michael was het een uitermate boeiend optreden. Tijdens hun hit ‘Diane’ kreeg ik wel even kippenvel: twee dagen ervoor was er dankzij DNA verwantschaps onderzoek een verdachte opgepakt van de moord op Marianne Vaatstra. Krijgt zo’n nummer toch even nog meer lading.

Het nummer van de meest recente cd ‘A brief crack of light’ ‘Before you, with you, after you’ eindigt met ‘this is how it ends’ en leek dan ook het laatste nummer van de show te zijn. Leek, want zoals een goed publiek betaamt kregen we al klappend en joelend de band terug op het podium. En wat doet een band dan? Dan spelen ze nog een nummertje. Licht aan, afgelopen. Zo niet Therapy?. Het leek wel of ze nu pas losgingen, en plotseling herkende ik allerlei nummers van eerdere cd’s! Feest dus! Michael kreeg het publiek helemaal mee, mooi om te zien. Uiteindelijk moest het optreden dan toch afgesloten worden en dit deed Andy met het uitvoerig bedanken van zijn publiek, ‘we are here because of you’. Groots gebaar.

Nog even een dame die een stage dive aandurfde en voorbij was het…..mooie avond, genoten heren! I was there because of you!

ReginA

You can order 'A brief crack of light' here


or here

Geen opmerkingen:

Een reactie posten