dinsdag 11 september 2012

Coldplay op het Malieveld



Dat ze een stukje ‘Oh Oh Den Haag’ speelden zal iedere krentenlezende muziekliefhebber (naar ik aanneem iedere WoNo-abonnee) inmiddels wel weten. Niet dat het daarom minder leuk was, de verassing was zo groot dat het even duurde voordat het publiek het door had. Had ook met zijn uitspraak te maken natuurlijk, maar goed…
Coldplay dus op het Malieveld. Het eerste wat opviel: lekker weertje, veel beter dan de laatse keer toen ik bij een concert op deze locatie was bij de Rolling Stones toen het hemelwater met bakken tegelijk naar beneden kwam.  Het tweede: als je naar de zijkant keek had het wel iets van Central Park: eerst de bomenrij en daarna de hoogbouw van de Haagse skyline, inclusief Muzentoren! Ten derde: het leek en klinkt wellicht lullig, maar dat iedereen een armbandje met lampje kreeg uitgereikt, in verschillende kleuren, had echt een magisch effect tijdens het concert. Ten vierde: kolere wat een boel mensen! Krap 70.000, dan is het Malieveld ineens wel aan de smalle kant, waardoor de afstand tot het podium zelfs halverwege het veld heel erg groot was. Als vijfde en laatste: dat ging maar net goed met het geluid. Als de wind aantrok hoorde je ineens stukken minder of van heel slechte kwaliteit, dat is wel het nadeel van zo’n grote vlakte.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met Coldplay, hoewel ik wel al hun CD’s heb. Maar die vind ik, ondanks de mooie nummers die er ook tussen zitten, vaak te eentonig om al te veel naar te luisteren. Het bezoek aan het concert was dan ook een inval op het laatste moment, omdat vrienden ook gingen en het zo lekker dichtbij was. Nou het moet gezegd: ik wel eens slechtere last minute besluiten genomen. Ze speelden hun werk met overgave, maakten er een mooie (licht)show  van en speelden alle nummers gewoon goed. De stemming zat er goed in. Maar toch: hun muziek leent zich niet voor dergelijke settings. Er stonden 70.000 mensen die bereid waren om helemaal uit hun dak te gaan, te springen en te zingen, et cetera. Dat kwam er niet van, gewoon als gevolg van hun repertoire. Jammer, maar dat is geen diskwalificatie, Coldplay verzorgde een mooi concert. Maar ik hoop wel dat Pearl Jam ofzo nog eens hun opwachting maken……

HareD   
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten