zaterdag 23 juni 2012

Noten kraken, aflevering 2 De afrekening


You can listen to 'Jesus walking on the water' here 
and 'Hallowed ground' here.

De band stond op een hoek te spelen. Onder een luifel, zodat de klanken beter te horen waren in de drukke winkelstraat. Een trio. Basdrum, snare en cymbaal, staande bas en een zanger met elektrische gitaar. Er kwam flink wat herrie onder de luifel vandaan, maar het beviel het winkelende publiek, want zij bleef in grote getalen staan. “Het zijn net de Stray Cats”, kon je een man horen zeggen. “Net zo veel opwinding, maar dan toch net anders. Die teksten. Voor zover ik het versta, is het allemaal hel en verdoemenis. “Starting to make plans to kill my own kind? WTF”. Zijn vrouw knikte. Zij verstond ook zoiets raars. Maar er was iets waardoor zij bleef kijken. Totaal gebiologeerd. “Remember that God saves”, hoorde zij nu zingen en ondertussen leek het erop dat de zanger zijn eigen kinderen ging ombrengen. De rillingen liepen over haar rug. Er was iets obsessiefs aan de zanger, zijn ogen leken wel uit te puilen. De lange lok op zijn voorhoofd zwiepte woest op en neer, schuim vloog van zijn lippen. Dit zijn geen Nederlanders, dacht zij. Dit soort waanzin gecombineerd met religie zag zij wel eens op tv. Amerika, ergens anders komt dit niet voor. Mensen die zingend en zwaaiend door de kerk lopen. Extase, is dat het woord niet? Ze zien er dan wel gelukkig uit. Dat is hier wel anders. Al die stijfheid en ondergang. Reddeloos verloren. Daar zingen de mensen zich rechtstreeks de hemel in. Dat is toch veel mooier. Maar ja, dat kan hier toch niet. Past niet bij ons nuchtere slag hier in Nederland. Ik zie mij al staan, ik moet er niet aan denken. Wat zingt hij nu? “Jesus walking on the water, sweet Jesus walking in the sky”? Wat nu weer? Opnieuw viel het contrast haar op tussen de twee op de achtergrond. Die stonden gewoon te spelen. Wel de contrabas soms stoer ronddraaiend of er net zoals die Stray Cat er even op gaan staan en doorspelen, hè. Maar die zanger, die was bezig een aantal demonen af te schudden. Gebiologeerd bleef zij staan kijken, haar man af en toe aanstotend. Na het nummer over Jesus pakte de drummer een hoed op en begon langs de mensen te lopen om geld op te halen.

Ondertussen plaatste de zanger zijn gitaar op een standaard en liep terug naar de microfoon. “The prophet is a fool and the spiritual man is mad”, klonk het over de straathoek heen. Wat gaat er nu komen?, zag je de mensen denken. Daarna een woord wat zij niet verstond, maar wel dat er sprake was van “great hatred’. We krijgen een preek, dacht ze, maar er was iets waardoor niemand weg liep. “Nu komt de tijd van de afrekening, het einde der tijde komt nabij. Want waar gaat u zijn als de bommen vallen en uw bestaan wordt bedreigd als nooit voorheen?” De man zwaaide woest met zijn arm boven zijn hoofd. Wie wees hij aan? Alles en iedereen leek het. Niemand en niets werd uitgezonderd. Opnieuw liep er een rilling over haar rug. Het lijkt wel een profeet, zo een uit het Oude Testament, waar vroeger op school en in de kerk over werd verteld. “Ik zie de bommen vallen als ze naar beneden komen. Iedereen kijkt rond, rent, zoekend naar een schuilplaats, die niet meer te vinden is”. De man kijkt haar aan, rechtstreeks in haar ogen, alsof hij een speciale boodschap heeft voor haar alleen. Wat wil hij van me? Onbewust laat ze de arm van haar man los. Ik ben alleen en weet niet waar te gaan. Hij wel, hij daar achter de microfoon straalt uit dat hij het wel weet. Wat zegt hij nu? “Ik ben veilig, want ik sta op wat gezegende grond moet zijn”.  Zij krijgt een gevoel alsof er maar een persoon op aarde is die haar nog kan redden en dat die daar voor haar staat. Ze trekt haar tas met twee handen voor haar buik om zich te beschermen tegen dit overweldigende gevoel dat haar overspoelt. Ja, ik kan gered worden van het einde der tijden. “Want wat anderen ook beslist hebben of zullen gaan beslissen. Ook al verbranden zij de lucht, de zon, de wolken, mijn ziel bevindt zich in gezegende grond”.

Ondertussen kwam de man met de hoed langs. Ze knipte haar tas open en pakte haar portemonnee. Wat moet ik geven? Mijn ziel wordt gered. Hoeveel is dat waard? Jan keek naar haar. Wat doet ze nu, dacht hij? Hij zag haar een briefje van 25 uit haar portemonnee pakken. Is ze gek geworden? Een scène wilde hij niet maken, want iedereen zou dat direct zien. Het is beter om dat thuis pas te bespreken. Ze stopte het briefje in de hoed en de man keek haar dankbaar aan. Het viel haar op dat er al best veel geld in de hoed zat. Blijkbaar waren meer mensen geraakt door het woord en de muziek.

“Vergelding zal uw deel zijn. Als de profeet de netten van vogelvangers op zijn al zijn wegen vindt, zal uw zilver tot distels vergaan. Maar mijn hoop is er een die niet is af te breken, ook zie ik dat angst de overhand neemt. Mijn hoop is mijn schat en die stop ik diep weg in gezegende grond”.  Ondertussen had zij haar portemonnee dicht geknipt en weg gestopt in haar tas, die ze opnieuw stevig tegen haar borst drukte. Ik moet meer weten van deze man, dacht zij. Na afloop ga ik met hem praten. Ook al is mijn Engels niet goed genoeg, ik zal mij verstaanbaar maken.

De drummer nam weer plaats achter zijn drumstel. “Zorg voor uw schat en zorg dat deze veilig is. Alleen dat zal u redden”, zei de zanger. De drummer zette weer een nummer in, na enige tijd gevolgd door de gitarist en bassist. Het publiek hield de adem in. De wijsheid zal nu komen. In volle verwachting en devotie wachtte het publiek op die straathoek in een heel gewone Nederlandse stad in 1985 op het woord van de waarheid, van redding, van het al dat over hen uitgestort ging worden. De vrouw trok haar hoofddoek, waaronder haar krulspelden zaten, recht, zodat ze mooi gekruld op het feest kon verschijnen die avond. Het feest ter ere van het 50 jarig huwelijk van oom Piet en tante Mia, de schatten. De spanning werd om te snijden. Het intro naderde zijn einde.

Ja, daar komt het. Hij doet zijn mond open. “I dig the black girls, o so much more than the white girls”. De spanning op de straathoek verdween in een keer. Alsof er een enorme ballon leeg liep. De vrouw haakte haar arm weer in de arm van Jan en zei: “kom, we lopen verder”. Jan, die zowaar, misschien wel tot zijn eigen verbazing, zijn heupen in beweging had gezet op het aanstekelijke ritme, trok haar terug. “Wat nou, Ria. Het begint nu net echt leuk te worden”. De nieuwe ruk aan zijn arm zei hem voldoende. Even geen tegenspraak; dat zijn zo van die lessen die je geleerd hebt na bijna 25 jaar samen.

Glazu

Het verhaal is geïnspireerd door het nummer van Violent Femmes, ‘Hallowed ground’ geschreven door Gordon Gano van de elpee Hallowed ground. De andere nummer die worden aangehaald ‘Country death song’, ‘Jesus walking on the water’ en “Black girls’ komen eveneens van deze elpee uit 1984. Het schijnt dat de groep deze plaat zelf in de ban heeft gedaan. Hij was ook heel lang niet op cd te verkrijgen en misschien nog steeds niet. Waarom weet ik niet, want het is een toonbeeld van inspiratie en diepgang, ironie en religie en behoort al bijna 30 jaar tot een van mijn favoriete platen.

Tekst ‘Hallowed ground’ van Gordon Gano. Het nummer begint met een Bijbelspreuk:

"the prophet is a fool, the spirtual man is mad,
For the multitude of thine inequity, and the great hatred." (Hosea 9:7)


You can order Hallowed Ground here



Geen opmerkingen:

Een reactie posten