donderdag 22 maart 2012

Faun in 013

Gisteren (21 maart 2012) met vriend Evert naar Faun in 013 in Tilburg.
Faun, ik kende ze niet. Een Duitse band. Middeleeuwse muziek en folk vanuit verschillende windstreken in Europa. Vijf multi-instrumentalisten (nummer 6 had kennelijk een snipperdag), die een heel breed repertoire in de folk bestrijken. Nadeel is wel dat de authenticiteit vaak wat ver te zoeken is. Af en toe is het gewoon een soort maaltijdsoep van allerlei folkkliekjes. Apropos maaltijdsoep: vóór de pauze was het geluid echt bagger.En enkele musici waren niet in vorm. Misten noten en slagen, zetten verkeerd in en kregen het 'Keltisch jodelen' maar niet voor elkaar. De ingetogen ballads klonken gewoon vals en heel geforceerd.
Het leek ook wel alsof ieder zijn of haar eigen partij zat te spelen zonder zich echt iets van de anderen aan te trekken. Het leek het niet te gaan worden. En na de pauze was het dan ook merkbaar rustiger in de zaal. Dat was kennelijk wat de dames en heren nodig hadden: een echt intiem concert. Of misschien had er iets speciaals in hun thee gezeten. Maar in ieder geval speelden en zongen ze echt de sterren van de hemel. De band was opeens een band die ballads heel intiem en integer speelde en daarna volkomen los ging. Prachtige nummers uit Spanje, Hongarije, de Skandinavische landen, Bretagne, Ierland en wat al niet. Er zaten enkele bekende traditionals tussen, maar veel eigen nummers. Af en toe een brok in mijn keel en af en toe volledig uit mijn dak. Virtuoos! Beheerst (de Duitsers hebben daar zo'n mooi woord voor: überlegen!). En na twee toegiften had ik er eigenlijk nog niet genoeg van. Grandioos! Aparte vermelding verdient Fiona Rüggeberg, zangeres, (f)luitiste en doedelzakspeelster. Werkelijk fenomenaal wat ze deed. Maar als ik dat schrijf, doe ik draailierspeler Stephan Groth en percussionist Rüdiger Maul ernstig te kort. Dus dat schrijf ik dan maar niet. Blijft over het kippenvel en de goede herinneringen aan een heerlijke avond. En toen we om 23.20 buiten stonden moest ik nog met de trein van Tilburg naar Amersfoort Schothorst. Dat lukte niet meer. Ach Nederland...

.No

Geen opmerkingen:

Een reactie posten